Uw fiets opknappen: De 8 onderdelen waar u naar moet kijken

Uw fiets opknappen: De 8 onderdelen waar u naar moet kijken

Heeft u nog een oude fiets in de schuur staan die u graag weer wilt gebruiken of misschien wel wilt doorverkopen? Het is dan van belang voor de veiligheid en het fietsplezier van uzelf of dat van een ander, dat u uw fiets eens goed onder de loep neemt en kijkt of sommige onderdelen mogelijk wel of niet aan vervanging toe zijn. In dit artikel leert u de 8 fietsonderdelen die belangrijk zijn om naar te kijken bij het opknappen van uw fiets.

 

Uw fiets opknappen

Heeft u nog een oude fiets in de schuur staan, die u graag weer wilt gebruiken of misschien wel wilt doorverkopen?

Het is dan van belang voor de veiligheid en het fietsplezier van uzelf of dat van een ander, dat u uw fiets eens goed onder de loep neemt en kijkt of sommige onderdelen mogelijk wel of niet aan vervanging toe zijn.

In dit artikel leert u de 8 fietsonderdelen die het meest belangrijk zijn om naar te kijken bij het opknappen van uw fiets.

1. De fietsbanden

Een van de meest voorkomende mankementen bij een fiets is een lekke band. U rijdt bijvoorbeeld door een stuk glas of komt te hard tegen een stoeprand aan, en het is alweer raak. Als een van de banden lek blijkt te zijn kunt u die redelijk snel en goedkoop zelf repareren met behulp van een emmer water, een fietspomp en een bandenplaksetje.

Daarnaast komt het bij oude fietsen ook vaak voor dat het profiel van de achtergrond versleten is. Ook het vervangen van de achterband is iets dat u zelf kunt doen. Hiervoor heeft u een aantal steeksleutels nodig (2x maat 10 en 2x maat 15), een schroevendraaier (om de kettingkast lost te schroeven) en uiteraard een nieuwe achterband (de maat kunt u aflezen aan de zijkant van de buitenband).

2. De ketting

Als de speling op uw ketting meer dan ongeveer 1 cm is, moet u de ketting strakker zetten. Er ontstaat anders een kans dat de ketting breekt of van het tandwiel loopt. Om uw ketting te spannen heeft u steeksleutels nodig en een schroevendraaier. U kunt de schroevendraaier gebruiken om de kettingkast te verwijderen.

Wanneer u toch bezig bent met de fietsketting kunt u ook wat ontvetter gebruiken om de ketting schoon te maken en wat kettingolie om de ketting in te smeren.

3. De rem en versnelling

Er bestaan verschillende soorten remmen en versnellingen voor fietsen. Elke fiets met handremmen heeft handremhendels en kabels, die belangrijk zijn om bij een opknapbeurt even na te lopen. Maar sommige fietsen hebben remblokjes, andere weer remtrommels of zogenaamde schijfremmen. Wanneer de remmen en versnellingen niet goed werken, is het dus afhankelijk van het soort fiets welke reparatiemethode dient te worden gebruikt.

Een aantal stappen die u kunt uitvoeren, afhankelijk van het soort fiets dat u bezit: de remblokjes vervangen, de remkabel aanspannen, de derailleur (het onderdeel dat ervoor zorgt dat de ketting verspringt over de tandwielen) afstellen, of de versnellingsnaaf aandraaien.

U kunt uw fiets opknappen door de derailleur aan te spannen

4. De verlichting

Wanneer u aan het fietsen bent is het natuurlijk heel belangrijk om goed te kunnen zien en om goed gezien te kunnen worden. Het is dan ook wettelijk verplicht om een voor- en achterlicht te hebben.

Als u een wat oudere fiets opknapt, is de kans groot dat er een dynamo op zit. Wanneer de verlichting dan niet meer (goed) werkt, kan het zijn dat bijvoorbeeld een draadje los zit of de dynamo niet goed is afgesteld. De afstelling van de dynamo kunt u controleren door aan het wiel te draaien en te kijken of dan het wieltje van de dynamo begint te draaien.

Wanneer u de fietsverlichting wilt vervangen, bestaan er ook heel veel goede en makkelijke alternatieven zoals lampjes met een batterij. Wanneer zulke lampjes niet meer werken, is het vaak een kwestie van simpelweg de batterij vervangen.

5. Het slot

Wanneer de fiets niet (meer) over een slot bezit is een stalen kettingslot de beste keuze om een fiets mee op slot te zetten. Met een kettingslot kunt u uw fiets vastzetten aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal en fietsendieven kunnen, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld een kabelslot, het slot niet met een betonschaar doorknippen. Een beugelslot werkt ook veilig maar daarmee kunt u minder flexibel uw fiets ergens vastzetten.

Ook wanneer de fiets een ringslot heeft (dat vrijwel op elke fiets standaard wordt bevestigd), is het beter om een ringslot te combineren met een kettingslot. Zo kan een fietsendief niet alsnog de fiets die u op slot heeft gezet meenemen, door simpelweg het achterwiel op te tillen.

De zadelhoogte bepalen

6. Het zadel

Uw fiets opknappen betekent ook dat sommige basisonderdelen (beter) moeten worden afgesteld of moeten worden vervangen, zoals het zadel, het stuur of de trappers. Uw zadel kunt u het best zelf op de juiste hoogte zetten. Een goede richtlijn hiervoor is: wanneer uw knie licht is gebogen, de trapper beneden staat en u met beide voeten bij de grond kunt komen, staat het zadel op de juiste hoogte.

7. Het stuur

Met een paar simpele handelingen heeft u het stuur weer goed afgesteld. Met een steeksleutel maat 13 kunt u allereerst de bout midden op het stuur losdraaien. Geef daarna de bout met de hamer een tikje, zodat die naar beneden schiet. Pak het stuur goed vast met beide handen en trek vervolgens het stuur omhoog of duw het omlaag. Tenslotte draait u de bout weer aan. Daarbij moet u tijdens het vast draaien er uiteraard voor zorgen dat het stuur zo goed mogelijk recht staat.

8. De trappers

Tenslotte dient u bij het opknappen van uw fiets te kijken of de trappers aan vervanging toe zijn. Trappers kunnen namelijk slijten en moeten dan worden vervangen. Op de trappers zou te zien moeten zijn of het om een linker- of om een rechter trapper gaat. De rechter trapper draait u tegen de klok in los met een steeksleutel maat 15, en de linker trapper draait u los met de klok mee. De nieuwe rechter- of linker trapper kunt u vervolgens plaatsen door deze aan te draaien in de tegengestelde richting.