Welke verschillende soorten ventielen zijn er?

Welke verschillende soorten ventielen zijn er?

Voor de regelmatige fietser of fietshobbyist is het een bekend probleem: een lege of lekke band. Natuurlijk kunt u hierbij de hulp inschakelen van een fietsenmaker (als die in de buurt te vinden is), maar op de lange termijn is het natuurlijk goedkoper en handiger om zelf te leren hoe u uw fietsbanden weer aan de praat kunt krijgen. Echter, niet iedere fiets is hetzelfde en sommige fietsen beschikken over ander soort fietsbanden dan andere fietsen. Daarom moet u er ook op letten dat niet elk fietsventiel op elke fietssoort past. Welke verschillende soorten ventielen zijn er eigenlijk, en wat zijn hun kenmerken?

Een fietsventiel is een ventiel dat wordt gebruikt om de luchtband van een fiets met lucht op te pompen en op spanning te houden. Vanwege het werkingsprincipe wordt het ook wel terugslagventiel genoemd. Er zijn drie soorten fietsventielen te onderscheiden: de Dunlop-Blitz, de Presta en de Schrader.

Dunlop- en Blitzventielen

Het Dunlopventiel bestaat uit een stalen buisje dat aan het uiteinde is afgesloten, maar dat aan de zijkant een opening heeft. De lucht wordt bij dit type fietsventiel met behulp van een fietspomp door de ingang in het buisje gepompt, waarna de luchtdruk de ventielslang opzij drukt en de lucht tussen het buisje en de ventielslang in de band instroomt. Door de luchtdruk in de band wordt de ventielslang strak tegen het buisje gedrukt, waardoor de lucht niet meer terug kan stromen.

Het Dunlopventiel wordt tegenwoordig nog weinig gebruikt en heeft een modernere variant gekregen die bij de meeste moderne fietsen voorkomt, namelijk het Blitzventiel. In tegenstelling tot het Dunlopventiel heeft het Blitzventiel een klein balletje dat tijdens het oppompen door de luchtdruk naar beneden gedrukt wordt, waardoor de opening vrijkomt. Bij gebruik schiet door de overdruk vanuit de band het balletje omhoog, waar het de luchtopening dichthoudt. Voor het oppompen van een binnenband met een Blitzventiel is minder druk nodig dan bij een Dunlopventiel. Het is mogelijk met de mond door een Blitzventiel te blazen, iets dat niet lukt bij een Dunlopventiel. Zowel het Dunlopventiel als ook het Blitzventiel kan worden gedemonteerd. Andere soorten fietsventielen zijn niet demontabel.

Prestaventiel

Het Prestaventiel wordt meestal gebruikt bij racefietsen. Omdat dit ventieltype de mogelijkheid heeft het terugslagmechanisme te blokkeren, moet voor het oppompen altijd eerst een moertje een slag los worden gedraaid. Het voordeel van een Prestaventiel ten opzichte van andere fietsventielsoorten is dat het zorgt voor een sterkere velg. Het gat in de velg voor het Prestaventiel heeft namelijk een 2mm kleinere diameter dan bij een standaard ventiel (6,5mm). Daarom wordt dit ventiel toegepast op smalle velgen en zijn de meeste racefietsen van een Prestaventiel voorzien.

Schraderventiel

Tenslotte is er ook nog het Schraderventiel, dat met name bij mountainbikes wordt gebruikt. Omdat het Schraderventiel ook bij auto's gebruikelijk is, wordt dit type ventiel ook wel autobandventiel genoemd. Het Schraderventiel is een relatief brede cilinder met in het midden een pennetje. Door dit pennetje in te drukken is het ventiel te openen. Op die manier kan men de band leeg laten lopen. Een standaard Nederlandse fietspomp (met knijper) past niet op dit ventiel. Er zijn echter wel verloopnippels verkrijgbaar, die u kunt aansluiten op uw fietspomp om zo alsnog uw fietsband met dit type ventiel op te pompen. Een groot voordeel van het Schraderventiel is dat men overal ter wereld de banden kan oppompen in een tankstation of autogarage.